گل یا پوچ، یک بازی ایرانی

یک‌شنبه، ۱۸ خرداد ۱۴۰۴

مفاهیم بازی

پر کردن دست: سرگروه تیم بعد از بازی با گل توی دستش، به‌صورت نمایشی گل رو توی دست هم‌تیمی‌هاش می‌اندازه. می‌تونه واقعا گل رو به اونها بده و یا می‌تونه توی دست خودش نگه داره.

خالی‌بازی: هر فرد دست خالیش رو نشون می‌ده و بعد شروع می‌کنه با گل توی دستش بازی می‌کنه.

قوانین امتیازی

می‌تونین دست‌هایی که فکر می‌کنین خالیه پوچ کنین تا به گل برسین؛

  • اگه با پوچ کردن دست‌ها و در نهایت حدس درست به گل برسین، امتیازی نمی‌گیرین ولی گل میاد دست شما.

  • اگه گل رو پیدا نکردین تیم مخفی‌کننده یک امتیاز می‌گیره

  • اگه یک ضرب گل رو بگیرین یعنی گل رو بدون پوچ کردن دست حریف پیدا کنین هم گل و هم 2 امتیاز می‌گیرین.

کارت‌ها

  • 9 کارت روبه‌روی هر تیم هست و هر تیم باید 5 کارت به‌صورت شانسی انتخاب کنه؛ کارت‌ها برای پیدا کردن گل کمک می‌کنه.

  • شرط استفاده از کارت‌ها اینه که حداقل 3 دست از 6 دست حریف باقی‌مونده باشه.

قوانین کلی

  • در هر دست می‌تونین از یک کارت و 3 خالی‌بازی استفاده کنین.

  • برای پیدا کردن گل محدودیت زمانی 2 دقیقه‌ای دارید که با زدن زنگ شروع می‌شه.

  • هر تیمی که بخواد ببره و به امتیاز نهایی برسه باید از شاه‌گل عبور کنه.

مراحل بازی

دوئل آغازین بازی بین سرتیم‌ها؛ شیر یا خط: برنده این دوئل گل رو برای دستِ بین سرتیم‌ها می‌گیره.

سرتیم‌ها یک بار با هم بازی می‌کنن. برندۀ این بخش، گل رو برای دستّپِ اولِ تیمش می‌گیره.

سرتیمی که گل رو داره، با گل توی دستش بازی و بعد دست هم‌تیمی‌هاش رو پر می‌کنه.

هر فرد به نوبت با گل توی دستش خالی‌بازی می‌کنه؛ اعضا همزمان نمی‌تونن خالی‌بازی کنن.

تیم حریف مشورت می‌کنن، بعد زنگ رو می‌زنن و زمان 2 دقیقه‌ایشون شروع می‌شه.

تیم حدس‌زننده می‌تونه به تیم مخفی‌کننده بگه که خالی‌بازی کنن. هر 3 خالی‌بازی می‌توند برای یک فرد استفاده شه یا بین اعضا پخش شه.

زمانی که اولین تیم به امتیاز 8 یا بالاتر برسه، مرحله شاه‌گل آغاز می‌شه.

قوانین شاه‌گل

اگر تیم مخفی‌کننده، بازی رو ببرد به امتیاز پایانی می‌رسه و برنده بازی می‌شه ولی اگر گل رو واگذار کنه 3 امتیاز منفی می‌گیره.

قوانین دوئل

اگر بازی 2 مرتبه به شاه گل برسه و هر دو بار، گل درست حدس زده شه، بازی وارد مرحله دوئل می‌شه و تیمی برنده است که دوئل رو ببره حتی اگر در طول بازی هیچ امتیازی نگرفته باشه.

گل ابتدا دست تیم مخفی‌کننده می‌مونه. هر دو نفرِ روبه‌روی هم بدون مشورت با هم‌تیمی‌هاشون یک بار بازی می‌کنن. گل یک ضرب باید تشخیص داده شه و بعد از هر دور بازی، گل به نفر مقابل داده می‌شه. بعد از اینکه اون نفر مقابل هم بازی کردن، دو نفر بعدی بازی می‌کنن.

اگر تیم حدس‌زننده، نتونه گل رو تشخیص بده، یک امتیاز مثبت به تیم حریف اضافه می‌شه؛ و اگر تیم حدس‌زننده گل رو تشخیص بده یک امتیاز منفی برای تیم حریف ثبت می‌شه. برندۀ این دوئل، برندۀ بازیه!

حالا اگه امتیازهای دوئل برابر شد، نتیجۀ هر یک بار دوئل دو نفره است که برنده رو تعیین می‌کنه.

بهترین حالت انجام این بازی در حالت 6 نفره است.

اگر این بازی 4 نفره انجام شه؛ یک سری قوانین کمی تغییر می‌کنه:

  • در هر دست می‌تونین از یک کارت و 2 خالی‌بازی استفاده کنین.

  • شرط استفاده از کارت‌ها اینه که حداقل 2 دست از 4 دست حریف باقی‌مونده باشه.

  • کارت «خالی‌بازی مجدد» هم، فقط اجازۀ 2 خالی‌بازی مجدد به شما می‌ده.

  • همچنین استفاده از کارت‌های «سنگ مفت، گنجشک مفت» و «یک تیر و دو نشان» فقط و فقط در حالتی مجازه که هیچ دستی پوچ نشده باشه.

اگر این بازی 2 نفره انجام شه:

  • در هر دست می‌تونین از یک کارت و 1 خالی‌بازی استفاده کنین.

  • فقط می‌تونین از کارت‌های «خالی‌بازی مجدد»، «گوی بزرگ» و «گوی صدادار» استفاده کنین.

  • همچنین کارت «خالی‌بازی مجدد»، فقط اجازۀ 1 خالی‌بازی مجدد به شما می‌ده.